fredag den 13. januar 2012

Gudeblomst og frøliste



Jeg har igennem et par år været vild med Gudeblomst, jeg kan så ikke påstå, at det er gengældt. Tværtimod.

Startede med at købe frø og såede dem efter alle kunstens regler, både direkte på voksestedet og under opsyn i børnehave. Lige lidt hjalp det. Ingen planter.

Så tænkte jeg, at nu ville jeg snyde den og købte den som staude. Kom aldrig :) Ja og nu er jeg så endnu engang hoppet på at købe frø. Kan godt gå og hen blive ret stædig, når det tager mig.

Nogen derude der kender denne skønne plante og har mere held med den end mig. Jeg nægter altså og give op. VIL have den i min have.

Jeg har lavet en ny fane med de frø, jeg i øjeblikket har. Der kommer sikkert flere i efteråret, men skulle der være nogen du kunne bruge, må du give lyd.

13 kommentarer:

  1. Jeg har også forsøgt mig med gudeblomst. Jeg købte den sidste år på et plantemarked, og efter din historie er jeg meget spændt på om den dukker op igen. Heldigvis ved jeg lige, hvor den står :o)

    SvarSlet
  2. Det er en særdeles skøn lille plante :-)
    Jeg har haft dem gennem flere år, købte dem på et plantemarked. De er kommet uden problemer hvert år (3-4 år efterhånden).

    Jeg har haft mine stående beskyttet ned i skov- og surbundsbedet. De bliver vandet sammen med alle de andre planter, men ellers har jeg ikke foretaget mig noget specielt i forhold til gudeblomsterne.

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth. Så håber jeg altså du har mere held end mig eller er bedre til dig. Det kan jo også skyldes det :)

    Kære Vivi. Tusinde tak. Det er nok det eneste sted, jeg ikke har tænkt på at sætte dem. Skulle det lykkes med de frø, så har jeg det helt rigtige sted og prøve om de kan leve hos mig :)

    Rigtig god weekend til jer
    Lise Lotte

    SvarSlet
  4. Åhh gudeblomsten er gudeskøn :o)
    Jeg har den også i haven. Den står nok lidt for meget i sol, men den kommer troligt hvert år. Bladene blir gule når det blir for tørt, men den kommer bare med nye blade... så ingen problemer her :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  5. Jeg har haft den i haven ... men efter forrige års strenge vinter er den pst væk.

    SvarSlet
  6. Jeg kender den ikke, men hvor er den dog smuk.

    SvarSlet
  7. Kære Bettina. Kan høre at det ikke er helt umuligt at få den til at gro. Så jeg håber, at jeg også er heldig.

    Kære Bente. Hmmm så måske den er lidt vanskeligere end bare lige sådan. Måske det også er vinteren der er skyld i min er væk.

    Kære Landbohave. Ja den er så utrolig smuk - i hvert fald i planteskolen :):)

    Rigtig god weekend til jer alle.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  8. Suk ja, den er skøn. Tror jeg. For jeg har nemlig også prøvet at så den to gange, men uden held.
    Jeg vidste slet ikke at den kunne købes som plante.
    Måske skulle man prøve endnu engang :-)
    Jeg er spændt på at høre hvordan det går for dig.

    SvarSlet
  9. Kære Hanne. Gad vide hvad vi to gør forkert. Altså. Men den er så smuk, så jeg prøver altså en gang mere før jeg giver op.

    God weekend
    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
  10. Jeg kender den ikke, men den er meget smuk.
    Ærgerligt at det åbenbart er meget svært, at få den til at lykkes.

    God weekend

    Gitte

    SvarSlet
  11. Jeg melder mig i koret af dem der har forsøgt at så den uden held. Hvorfor aner jeg ikke?

    Jeg kunne godt tænke mig at høre fra men der har sået den, og vide følgende:
    Skal den sås af friske frø?
    Skal den have kulde?
    Hvor længe er den om at spirer?

    SvarSlet
  12. Hejsa,
    Jeg har lige købt en gudeblomst på planteskolen og fandt dette udmærkede link:
    http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=16&dbid=a82f21f0-5674-45c4-b349-aded0afff4af

    Har også læst at gudeblomsten sætter frø efter 1-2 år, og at moderplanten ofte dør efter ca. 4 år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rethe. Nej altså nu har jeg lige købt 2 stk. Gudeblomst i håb om at få dem i haven. Har lige været nede og kigge og de er så småt på vej. Håber altså ikke du får ret i at de dør efter ca. 4 år ellers må jeg jo på den igen. Den er gudeskøn den Gudeblomst.

      Tak for linket har læst - spædende historie.

      Ha´ en rigtig god dag.

      Hilsen Lise Lotte

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...